ارومیه ، کیلومتر 9 جاده سنتو ، صنایع غذایی اروم آدا

در خط تولید کمپوت گلابی چه خبره ؟

در خط تولید کمپوت گلابی چه خبره ؟

کمپوت از جمله فرآورده های کنسروی و یکی از راه های افزایش ماندگاری میوه ها است . یکی از انواع کمپوت، کمپوت گلابی میباشد. در این مقاله قصد داریم در مورد خط تولید کمپوت گلابی اروم آدا صحبت کنیم و مراحل تولید کمپوت گلابی در این کارخانه را با هم بررسی کنیم .

خط تولید کمپوت گلابی در کارخانه ی اروم آدا شامل مراحل زیر است :

  • انتخاب ماده اولیه مناسب
  • شست و شو و تمیز کردن
  • درجه بندی گلابی ها
  • پوست گیری و خارج کردن هسته
  • قطعه کردن گلابی ها
  • بلانچینگ
  • پرس کردن گلابی ها
  • اگزاستینگ
  • درب بندی
  • فرآیند دمایی
  • سرد کردن

کمپوت گلابی اروم آدا

مراحل تولید کمپوت گلابی در کارخانه ی اروم آدا

انتخاب گلابی مناسب برای تولید کمپوت گلابی

برای تولید کمپوت گلابی از گونه های مختلف گلابی میتوان استفاده کرد . گلابی مورد استفاده برای کمپوت سازی باید دارای بافت نستبا سفت ، قند زیاد ، عطر و طعم خوب و ph اسیدی باشد میزان رسیدگی گلابی دارای اهمیت زیادی است که اگر میوه کمتر از حد لازم رسیده باشد رنگ و طعم خوبی ندارد و اگر بیش از اندازه رسیده باشد دارای بافت نرم خواهد بود و ممکن است طی مراحل فرآیند دمایی متلاشی شود . زمان مناسب جهت برداشت موه ها چند روز قبل از رسیدگی کامل است . در فاصله بین برداشت تا ورود به خط تولید کمپوت گلابی بهتر است میوه در دمایی حدود صفر درجه سلسیوس نگهداری شود و یا در انبار های با اتمسفر کنترل شده حفظ شود .

شستشو و تمیز کردن

در این مرحله از خط تولید کمپوت گلابی در کارخانه ی اروم آدا باید گلابی ها شسته و تمیز شوند . کیفیت میوه باید در حدی باشد که به شستشو و درجه بندی نیازی نداشته باشد و عملیات پوست گیری و هسته گیری آن در یک مرحله انجام شود . جهت حذف آلودگی ها ، میوه ها را در حوضچه هایی شیب دار در کارخانه ی اروم آدا غوطه ور می نمایند .

درجه بندی گلابی ها

در مرحله بعدی از خط تولید کمپوت گلابی ، گلابی ها باید درجه بندی شوند . برای یکنواختی محصول و خصوصا تسهیل کار ماشین های پوست گیر و برش انجام این مرحله ضروری است .

گلابی ها باید از لحاظ شکل و اندازه دسته بندی شوند تا تکه های موجود در قوطی ها از نظر اندازه یکسان باشند . در شرکت اروم آدا از میوه های پادرختی و یا میوه هایی که به هر دلیلی صدمه دیده اند استفاده نمیشود چرا که باعث بدرنگ شدن و افت کیفیت نهایی محصول میشود .

پوست گیری و خارج کردن هسته

در این مرحله با استفاده از دستگاه های پوست گیر مکانیکی پوست گلابی ها جدا شده و برای جلوگیری از ایجاد قهوه ای شدن آنزیمی ، میوه های پوستگیری شده را وارد تانک های پلاستیکی یا فایبرگلاس حاوی محلول 2% نمک مینمایند . پس از پوست گیری ، قطعات از دستگاهی عبور داده میشوند تا هسته ها برداشته شوند و سپس توسط کارگر هر گونه لکه یا پوستی که باقیمانده از روی میوه جدا میشود .

قطعه کردن گلابی

در این مرحله از خط تولید کمپوت گلابی در کارخانه ی اروم آدا گلابی ها به قطعات کوچکتر تقسیم می شوند . هر میوه ، بسته به اندازه آن به شش یا هشت قطعه برش میخورد . قطعات برش خورده چند ساعت و یا یک شبانه روز در آب نمک رقیق نگهداری میشوند . این عمل باعث میشود که رنگ و بافت گلابی بهبود پیدا کند . سپس قطعات را با آب شستشو میدهند و برای جدا کردن قطعات کوچکتر از حد لازم آنها را از الک های مخصوص عبور میدهند .

بلانچینگ در خط تولید کمپوت گلابی

یکی از اهداف بلانچینگ خروج هوا از بافت محصول است . عملیات اگزاستینگ به تنهایی برای خارج کردن هوای محبوس در بافت گلابی کافی نمی باشد . در این مرحله از تولید کمپوت گلابی برای بلانچینگ از آب نمک خالص استفاده میشود . به این صورت که تحت شرایط خلا آب نمک جایگزین هوای موجود در بافت می گردد . به این عمل آبدهی در خلا گفته میشود . با خارج شدن تمام هوای محبوس از بافت ، قوطی کمتر در معرض خوردگی داخلی قرار میگیرد و از این طریق کیفیت و مدت نگهداری کمپوت گلابی افزایش می یابد .

تهیه شربت کمپوت گلابی

در خط تولید کمپوت گلابی اروم آدا شربت کمپوت نیز تهیه میشود . شکر یا ساکارز مهم ترین ماده ای است که برای تهیه شربت به کار میرود .

در تهیه شربت برای حل شدن بهتر و سریعتر شکر ، آب را گرم کرده و عمل همزدن را انجام میدهند . محاسبه مقدار شکر برای بریکس مورد نظر به روش های مختلف انجام میشود . یکی از این روش ها محاسبه مقدار شکر به این صورت است که ابتدا شکر را بر اساس عدد بریکس وزن کرده و سپس با افزودن آب وزن نهایی را به مقدار 100 میرسانند .

پرکردن قوطی ها

در عملیات پر کردن مواد غذایی معمولا به منظور کمک به ایجاد خلا در ظرف بسته بندی ، پر کردن به صورت داغ صورت میگیرد . پس از بلانچینگ در حالی که میوه ها هنوز داغ میباشند به اندازه نصف ظرفیت قوطی آنها را وارد قوطی های قلع اندود بدون لاک می کنند .

سپس شربت با دمای 75 تا 80 درجه سیلیسیوس و بریکس معمولا 20 اضافه میشود . باید دقت شود که فضای خالی بالای قوطی بین 8 تا 10 میلی متر حفظ شود چون هوای اضافی موجود در این قسمت باعث زنگ زدگی داخلی میشود . از این رو معمولا مرحله پر کردن ، یکی از مهمترین گلوگاه های خط تولید کنسرو است .

اگزاستینگ در خط تولید کمپوت گلابی

عملیات هواگیری (اگزاستینگ) به خروج هوای سر فضا و ایجاد خلا نسبی در آن گفته میشود ، ای عمل بین مرحله پر کردن و دربندی انجام میشود . برای عمل اگزاستینگ در تولید کمپوت گلابی اروم آدا از روش پرکردن داغ استفاده میشود. در این روش ماده غذایی به صورت داغ و با دمای بالاتر از 80 درجه در ظرف پر شده و بلافاصله عمل دربندی انجام میشود .

درب بندی کمپوت گلابی

ظروف مواد غذایی کنسروی باید غیر قابل نفوذ باشند به طوری که ماده غذایی تا زمان مصرف ، سالم و عاری از آلودگی باقی بماند . در این مرحله از تولید کمپوت گلابی با ماشین مجهز به جریان بخار درب بندی انجام میگیرد .

فرآیند دمایی

در تولید کمپوت گلابی اروم آدا چون محصول دارای PH کمتر از 4.5 است نیازی به حرارت های بالاتر از 100 نمیباشد و چون محتویات به صورت داغ پر میشوند و هیچگونه تاخیری قبل از درب بندی وجود دارد تیمار حرارتی تنها محدود به وارونه کردن قوطی پس از درب بندی میشود .

سرد کردن کمپوت گلابی

در آخرین مرحله از تولید کمپوت گلابی اروم آدا برای جلوگیری از تغییر رنگ ، پخته شدن و متلاشی شدن محصول ، بلافاصله پس از خاتمه فرآیند حرارتی عمل سرد کردن قوطی به کمک آب سرد تا دمای 35 درجه انجام میگیرد . برای فرآورده های گلابی از قوطی های بدون لاک استفاده میشود اما درب قوطی لاک اندود میشود .

مجله اینترنتی اروم آدا

دیدگاهتان را بنویسید

مقالات مرتبط

© تمامی حقوق وبسایت متعلق به شرکت اروم آدا میباشد.