ارومیه ، کیلومتر 9 جاده سنتو ، صنایع غذایی اروم آدا

طرز تهیه خیارشور کارخانه ای

طرز تهیه خیارشور کارخانه ای

طرز تهیه خیارشور

خیار شور یکی از چاشنی های خوشمزه غذایی است که طعم شوری دارد و معمولا در کنار انواع ساندویچ و سالاد سرو می شود. این محصول پر طرفدار به دو روش کارخانه ای و سنتی تولید شده و برای فروش در دسترس مشتری قرار می گیرد. اروم آدا یکی از تولیدکنندگان به نام در ایران در زمینه تولید انواع شور است. خیارشور ویژه اروم آدا طعم بی نظیر و کیفیتی عالی دارد و می توان آن را از فروشگاه های هایپرمارکت تهیه کرد.  پیشنهاد می کنیم برای آشنایی با فرآیند تولید خیارشور ترد و خوشمزه این مطلب را که به طرز تهیه خیارشور کارخانه ای اختصاص دارد، مطالعه نمایید.

خیار شور چیست؟

خیارشور از جمله ترشیجات پرطرفدار است که به دو صورت تخمیری و پاستوریزه تهیه می شود. خیار شور پاستوریزه را به شکل صنعتی و در کارخانه های مواد غذایی تولید می کنند؛ ولی خیارشور تخمیری معمولا در کارگاه های سنتی یا در خانه ها آماده می شود. این دو روش در تهیه خیار شور می توانند تفاوت هایی با هم داشته باشند که در ادامه به بررسی این تفاوت ها می پردازیم.

تفاوت فرآیند تولید خیارشور به روش سنتی با روش صنعتی

در روش تولید خیارشور کارخانه ای در مدت زمان کوتاه و فضای بسته ای حجم زیادی از خیار شور تولید و پاستوریزه می شود. در این روش بعد از شستشوی خیارها به شکل دستی درون قوطی یا شیشه بسته بندی می کنند و محتویاتی مثل نمک، سرکه و مواد افزودنی مجاز به آن‌ها اضافه می نمایند و تحت فرآیند گرمادهی قرار می دهند. به این ترتیب در فاصله زمانی کمی خیارشورها آماده می شوند؛ ولی برای اینکه خیارشور خوشمزه شود و طعم بهتری بگیرد زمان کمی این محصولات را قرنطینه گذاری می کنند. در حالی که در تهیه خیارشور به روش سنتی طی فرآیند تخمیر خیار شور آماده می شود و زمان طولانی تری نیاز است. 

معمولا در خیارشور کارخانه ای میزان نمک و سایر ترکیبات به صورت استاندارد استفاده می شود؛ ولی در تولید خانگی خیارشور ممکن است این استاندارد رعایت نشود.

خیارشور

مراحل تولید خیارشور در کارخانه

برای تولید خیارشور تردد و خوشمزه در کارخانه باید چندین مرحله انجام شود:

مرحله اول: در خط تولید خیار شور اولین مرحله شستشوی خیارها است؛ در این مرحله خیارهای خریداری شده با روش غوطه ور کردن خیارها در آب از هر نوع آلودگی و کثیفی پاک می شوند.

مرحله دوم: در این مرحله خیارها با توجه به شکل و اندازه ی خیارها، بافت، عیوب ظاهری، مزه و عطر، رسیده و تازه بودن و هم چنین رنگ آن ها درجه بندی می شوند.

مرحله سوم: بعد از شستشو و درجه بندی خیارها در طی فرآیند خیار شور کارخانه ای خیارهایی که کیفیت مناسبی ندارند جداسازی می شوند.

مرحله چهارم: در این مرحله قسمت های اضافه خیارها از آن ها جدا می شود؛ این کار یا به صورت دستی و با کمک نیروی انسانی یا با استفاده از دستگاه انجام می گیرد.

مرحله پنجم: در این مرحله مجدد خیارشورها با اسپری آب و با شدت بیشتری شسته و تمیز می شوند.

مرحله ششم: بعد از شستشوی دوباره خیارها با دستگاه نیمه اتوماتیک داخل شیشه ها یا قوطی های بسته بندی قرار می گیرند.

مرحله هفتم: در این مرحله محلول حاوی 7 الی 10% سرکه و 3 الی 4% نمک را آماده می کنند و به داخل دیگ دوجداره ریخته می شود. این محلول باید تا 95 درجه سانتی گراد گرما داده شود.

مرحله هشتم: بعد از آماده شدن آب نمک، این محلول توسط دستگاه مخصوص به خیارشور درون قوطی های بسته بندی اضافه می شود.

مرحله نهم: در این مرحله از تولید انواع شور و خیارشور کارخانه ای درب های قوطی خیارشور توسط دستگاه درب بندی بسته می شوند. دستگاه درب بندی دارای یک مخزن و هدهای چرخنده ای است؛ در ابتدا درب های ظروف وارد دستگاه می شوند و با چرخیدن هدها درب ها بسته می شوند.

مرحله دهم: برای اینکه خیار شور ماندگاری بیشتری داشته باشد ظروف حاوی خیارشور را وارد دستگاه پاستوریزاسیون می کنند.

مرحله یازدهم: لیبل زدن بخشی از فرآیند تولید خیارشور در کارخانه است که به منظور زیباسازی محصول انجام می شود. در لیبل ها اطلاعاتی مثل مقدار کالری، برند تولیدکننده، تاریخ تولید و انقضای خیار شور درج می گردد. در این مرحله روی قوطی خیارشور لیبل ها قرار می گیرند.

مرحله دوازدهم: در این مرحله محصولات وارد دستگاه شیرینگ پک اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک می شوند و با استفاده از نایلون مخصوص عملیات بسته بندی و ارسال جعبه ها به پایان می رسد.


خیارشور ویژه اروم آدا

ویژگی های مهم خیارشور با کیفیت

خیارشور کارخانه ای یا صنعتی استاندارهای خاصی دارد؛ برای مثال با توجه به عنوانی که روی قوطی خیار شور درج شده است، خیارشور می تواند ممتاز، ویژه، درجه یک یا درجه دو باشد. با در نظر گرفتن این درجه بندی باید ویژگی هایی شامل اندازه، قطر، ارتفاع و طول خیار در تولید خیارشور رعایت شود.

ویژگی مهم دیگر خیارشور کارخانه ای خوش طعم و ترد بودن ان است که باید در تولید آن میزان مناسب نمک و سرکه استفاده شده و طعم دهنده های دیگری همچون سیر، ترخون و فلفل اضافه شود. خیارشور ویژه اروم آدا را می توانید از فروشگاه آنلاین شهروند خریداری نمایید.

جمع بندی

خیار شور یک چاشنی فوق العاده دلپذیر در کنار انواع غذاها است که از محبوبیت زیادی برخوردار می باشد. این محصول به صورت سنتی و کارخانه ای تولید می شود؛ خیارشور را در هر یک از این دو روش تحت شرایط خاصی تولید می کنند. در این مطلب فرآیند تولید خیارشور کارخانه ای توضیح داده شد و با دستگاه های مورد استفاده در کارخانه تولید خیار شور اروم آدا آشنا شدیم.

دیدگاهتان را بنویسید

مقالات مرتبط

© تمامی حقوق وبسایت متعلق به شرکت اروم آدا میباشد.