ارومیه ، کیلومتر 9 جاده سنتو ، صنایع غذایی اروم آدا

همه چیز درباره انواع زیتون و خواص آنها

همه چیز درباره انواع زیتون و خواص آنها

زیتون و خواص آن؛ معرفی انواع گوناگون این محصول

زیتون یکی از خوشمزه‌ترین  و محبوب‌ترین میوه‌ها و خوراکی ها در تاریخ بشر است. این محصول در طول تاریخ به مدل های مختلفی تهیه شده و مورد استفاده قرار گرفته است. این خوراکی لذیذ، آنقدر خاص و ویژه بوده است که از آن به عنوان خوراک پادشاهان یاد می‌کردند. نام این خوراکی حتی در قرآن آمده و نماد برخی از سرزمین ها است. همه این صحبتها نشان از اهمیت مصرف این خوراکی دارد. در ادامه قصد داریم با انواع مختلف این محصول، خواص و ویژگی های مختلف آنها آشنا شویم. همراه ما باشید.

زیتون سبز و سیاه در کاسه
انواع زیتون

انواع مختلف زیتون و ویژگی های آنها

قبل از معرفی انواع زیتون لازم است ذکر کنیم این میوه بر اساس منطقه ای که در آن رشد می‌کند دارای تفاوت‌هایی است. به عنوان مثال محصولی که در مناطق شمال ایران رشد می‌کند طعم متفاوت تری نسبت به محصولات مناطق دیگر دارد. اما به صورت کلی انواع این خوراکی محبوب به شرح زیر است:

  1. زیتون شور (Pickled Olives)

  2. زیتون شور یک نوع محصول شور است که با استفاده از فرآیند ترش کردن و نمک‌ریزی تهیه می‌شود.

  • این محصول شور به عنوان مکمل طعم‌دهی در پیش غذاها و سالاد‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  1. زیتون سیاه (Black Olives)

  • زیتون‌ سیاه معمولاً نسبت به نوع سبز مدت زمان بیشتری تازه نگه داشته می‌شوند تا به رنگ سیاه برسند.
  • این محصول دارای طعم ترش و خاصی است و برای تهیه مواد غذایی مختلف استفاده می‌شود.
  • این مدل از این خوراکی لذیذ تزئین مناسبی برای سینی های غذا در مهمانی است.
زیتون سیاه
زیتون سیاه
  1. زیتون پرورده

  •  یکی از محبوب ترین انواع این خوراکی محبوب در ایران زیتون پرورده است.  در این محصول از موادی مانند گردو، انار، سیر یا سایر مواد مختلف پر شده‌اند.
  • این مدل دارای طعم و طراحی متنوعی هستند و بسته به موادی که در آنها پر شده، طعم و خواص مختلفی دارند.

پرورده معمولاً به عنوان پیش غذا یا مکمل در سفره‌های غذایی مصرف می‌شود و به دلیل تنوع در مواد ترکیب شده، می‌تواند یک انتخاب جذاب برای علاقه‌مندان به این میوه‌ی شگفت انگیز باشد.

همچنین، در بازارهای مختلف دنیا، انواع دیگری از این میوه نیز وجود دارند، از جمله مدل‌های رنگی یا محصولات مخصوص مناطق خاص. هر نوع این محصول دارای خصوصیات منحصر به فرد است و می‌تواند در کنار غذاها سالادهای گوناگون مورد استفاده قرار گیرد.

زیتون شور سبز
خواص زیتون برای سلامتی

خواص و آثار زیتون برای سلامتی

 

خواص زیتون آنقدر زیاد است که در بسیاری از کتب طب سنتی می‌توان آثار آن را دید. همه‌ی مدل‌های این خوراکی در این خواص مشترک هستند.  مسئله طبع زیتون در آثار و خواص این میوه بسیار موثر است. زیتون‌های رسیده دارای طبع گرمی هستند و نوع تلخ و کال آن دارای طبع سرد است که هر کدام خواص درمانی مربوط به خود را دارند. برخی از بهترین خواص این خوراکی لذیذ را در ادامه ذکر کرده ایم.

  • غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها

زیتون دارای مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان‌ها مانند پلی‌فنل‌ها است که به مقابله با آسیب‌های اکسایشی در بدن کمک می‌کنند و سلامتی سلول‌های بدن را افزایش می‌دهند.

  • حفاظت از سلامت قلب

مصرف منظم این خوراکی و روغن آن می‌تواند به حفظ سلامت قلب و عروق کمک کند. اسید‌های چرب ناساتوره در این میوه می‌توانند سطح کلسترول بد (LDL) را کاهش دهند و فشار خون را کنترل کنند.

  • حفاظت از سلامت مغز

اسید اولئیک در بافت این میوه می‌تواند به بهبود عملکرد مغز و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مغزی مانند آلزایمر کمک کند.

  • کاهش خطر بیماری‌های التهابی

این هدیه‌ی طبیعت دارای خواص ضد‌التهابی است که می‌تواند به کاهش خطر بیماری‌های التهابی مانند دیابت و التهاب مفاصل کمک کند.

  • حفاظت از پوست

خواص این محصول به صورت خوراکی یا مصرف خارجی برای پوست فوق العاده است. روغن این محصول دارای ویتامین E و چربی‌های مفید برای پوست است که به نرمی و جوانی پوست کمک می‌کنند.

  • پشتیبانی از سیستم ایمنی

انواع این خوراکی دارای آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات ضد‌التهابی هستند که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند و در مقابل عفونت‌ها و بیماری‌ها مقاومت ایجاد می‌کنند. با مصرف منظم این محصول، از شر بیماری هایی مانند سرماخوردگی و… خود را رها کنید.

  • کاهش خطر بیماری‌های متابولیک

مصرف منظم زیتون می‌تواند به مدیریت مواد متابولیکی مانند گلوکز و انسولین در بدن کمک کند و از بروز بیماری‌های متابولیکی مانند دیابت جلوگیری کند.

زیتون شور درشت
زیتون شور

معرفی زیتون‌های شور و جذابیت های آن

یکی از انواع این میوه لذیذ که محبوبیت بسیار زیادی در جهان دارد، زیتون شور است. پیش‌تر راجع به این محصول به صورت مختصر توضیحاتی دادیم اما از آنجا که میزان تقاضا و مصرف این مدل بسیار زیاد است جا دارد نکاتی را بیان کنیم. زیتون‌های شور همانطور که گفته شد نوعی از محصول ترش است که با فرآیند ترش کردن و نمک ریزی به دست می‌آید. مسئله اصلی در این مدل، کیفیت محصول و نوع فرآوری آن است. زیتون اروم آدا یکی از بهترین برندهای زیتون شور در بازار است. مرغوبیت بالا و میزان متناسب شوری ، باعث محبوبیت بالایت آن شده است.

کنسرو زیتون شور درشت اروم آدا یک انتخاب عالی برای قرار گرفتن در کنار انواع غذاها، سالادها است. دانه‌های درشت و سالم این محصول و همچنین طعم جذابی که دارند، می‌توانند هر سفره ای را خوش رنگ و لعاب کنند. به صورت کلی به عنوان یک پیشنهاد، کنسرو زیتون شرکت اروم آدا ارزش یک بار امتحان کردن را دارد.

جهت تهیه محصولات اروم آدا از فروشگاه اینترنتی شهروند اینجا کلیک کنید 

طرز تهیه زیتون پرورده

در کنار مدل شور، مدل پرورده نیز طرفداران بسیار زیادی دارد. این محصول یکی از انواع زیتون است که با ترکیب مواد دیگر به دست می‌آید. طرز تهیه زیتون پرورده بسیار ساده و در عین دارای ظرافت هایی است. برای این کار کافی است ابتدا محصول خام را از هسته جدا کنید. سپس مواد اولیه دلخواه مانند مغز گردو، رب انار، سیر، آویشن، روغن زیتون، آب لیمو ترش، دانه انار و… آماده کرده و با میوه اصلی مخلوط کنید. سپس 1 الی 2 روز آن را درون یخچال بگذارید تا مواد به خوبی به خورد یکدیگر بروند. سپس محصول پرورده شما آماده مصرف است.

زیتون شور درشت اروم آدا
زیتون سبز شور درشت اروم آدا

دیدگاهتان را بنویسید

مقالات مرتبط

© تمامی حقوق وبسایت متعلق به شرکت اروم آدا میباشد.